ولی تنها گذاران در طول تاریخ

اشباح الرجال !


آگاه باشید، من چنین می بینم که شما رو به راحتی گذارده اید و عافیت طلب شده اید...و به تن پروری و آسای در گوشه خلوت تن دادید و از فشار و تنگنای مسئولیت ها به وسعت بی تفاوتی روی آوردید..


اشباح الرجال !

واحه ؛ پایگاه سبک زندگی ولایی : پس از پیروزی در جنگ نهروان، امیر المومنین به سپاهیانش فرمود: بی درنگ به مصاف شامیان بروید. اشعث بن قیس برخواسته گفت: یا امیر المؤمنین تیرهامان به پایان رسیده و شمشیرهامان کند شده و سر نیزه‏هامان کنده شده و شکسته است. ما را به شهرمان بازگردان تا با ساز و برگ بهتر بسیج نبرد کنیم. شاید هم امیر المؤمنین به جاى آن شمار که از ما کشته شده‏ اند، شمار دیگرى بر ما بیفزاید و اگر چنین کند ما در پیکار با خصم نیرومندتر خواهیم شد.(الغارات،ص30) و با این بهانه ها و گاهی به بهانه سرما گاه گرما، از رفتن به نبرد امتناع کردند و هرگز به جنگی نرفتند.

 یکی از آفات هر انقلابی، حضور و نفوذ افرادی در بدنه و راس آن است که نگاهشان به اهداف انقلاب، یک نگرش مشروط است. برای این افراد، آرمان های انقلابی ارزش و اصالت ذاتی ندارند، بلکه این افراد به ارزش ها  و آرمان های انقلاب تا جایی مومن هستند که اهداف و اغراض شخصی یا جناحی و حزبی شان تامین و محترم شمرده شود. این افراد پله به پله از انقلاب دور شده و در نهایت در مقابل آن قرار می گیرند.

البته گاهی تحلیل روش حرکت این افراد مشکل تر از گزاره فوق است، آنجا که این افراد نسبت به آرمان های انقلاب نگرش مثبت نیز دارند و با همین نگرش با انقلاب همراه شده و فداکاری هایی نیز در مسیر انقلاب از خود نشان می دهند اما به دلیل نهادینه نشدن ملزومات مبارزه در درونشان، به صورت فرسایشی از اهداف انقلاب دور و در مسیر اهداف و اغراض شخصی خود قرار می گیرند.

دسته اول به آسانی در جرگه منافقین قرار گرفته و دیر یا زود ماهیت نفاق خود را آشکار می سازند اما دسته دوم به دلیل پیچیدگی و دوگانگی که گرفتار آن هستند، می توانند سال ها در میان انقلابیون حضور پررنگ داشته باشند. چنین افرادی معمولا در بزنگاه های بزرگ و فتنه ها نقاب از چهره می افکنند و درونیات خودشان را آشکار می سازند.

این افراد در طول سالیان متمادی و بالاخص با طولانی شدن مسیر مبارزه، به نوعی آرمان های انقلاب را در مسیر خواست شخصی خود تغییر می دهند و با بهانه تراشی ها و توجیه گری ها علاوه بر اینکه خود را از تک و تای انقلابی گری نمی اندازند، سعی در تفسیر انقلاب و آرمان های آن و تطبیق آن با شرایط امروز خود را دارند. این خطر به مراتب بزرگ تری از جریان اول برای یک انقلاب می باشد زیرا خطر  تغییر مفهوم انقلابی گری به صورت کلی در آن احساس می شود.

حضرت زهرا سلام الله علیها، در خطبه مشهور خود خطاب به یکی از انقلابی ترین اقشار جامعه(پس از برشمردن سوابق انقلابی این قشر آنجا که فرمودند: با مشرکان عرب پیکار کردید و رنج ها و محنت ها را تحمل نمودید و شاخ های گردنکشان را در هم شکستید...) راز این تغییر و تقلب بزرگ در مفهوم انقلابی گری را یک چیز عنوان می فرمایند: آگاه باشید، من چنین می بینم که شما رو به راحتی گذارده اید و عافیت طلب شده اید...و به تن پروری و آسای در گوشه خلوت تن دادید و از فشار و تنگنای مسئولیت ها به وسعت بی تفاوتی روی آوردید..(خطبه فاطمه الزهراء؛ ترجمه آیت الله مکارم شیرازی؛ص53)

همین معیار و ملاک می تواند روش خوبی برای شناسایی این افراد پیش از ضربه زدن به انقلاب یا حتی پیش از فاصله جدی گرفتن از معیارهای انقلابی باشد. کسی که تمایل به راحت طلبی و دنیاطلبی در وجودش بیش از ارزش های انقلابی نمود دارد، کسی که رنج ها و سختی های انقلاب را برای رسیدن به دنیای خود  و آسایش و راحتی پس از آن تحمل می کند نه تحقق آرمان های انقلاب، چنین فردی به زودی دچار توهم پایان مبارزه خواهد شد و این توهم را در قالب هزاران توجیه و تاویل از مبانی انقلابی گری به جامعه تحویل خواهد داد. چنین تفکری دست به مصادره انقلاب خواهد زد و برای محو انقلابی گری اصیل در جامعه خواهد کوشید. چنین تفکری در وسط میدان جنگ به دنبال تنش زدایی می رود و با قیمت خون انقلابیون طلب رفاهیات ناچیزی از دشمن می نماید و همین تفکر است که در نهایت در پی بلعیدن و هضم انقلاب است.

این تفکر همواره در طول تاریخ در مقابل حرکت انبیا الهی(بنی اسرائیل گفتند: ای موسی در آنجا مردمی قدرتمند هست، ما هرگز بدانجا در نیاییم مگر بعد از آنکه آن مردم از آنجا خارج شوند...مائده؛آیه22) و در مقابل حرکت پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه و آله(ای کسانی که ایمان آورده اید شما را چه شده که وقتی به شما گویند در راه خدا بیرون شوید، به زمین سنگینی می کنید، آیا به زندگی دنیا راضی شده اید...توبه؛ آیه38) و در مقابل حرکت اولیای الهی که نمونه بارز آن در خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها و ماجرای نافرمانی سپاه از امیر المومنین علی علیه السلام، ذکر گردید؛ حضور و بروز داشته است و اثرات جبران ناپذیر و وقایع هولناکی را برای جامعه رقم زده است.


خطبه فدکیه     انقلابیون خسته     خط نفاق     نهج البلاغه                            
نام شما:


ایمیل شما:
نظر شما:



حدیث روز
الحذر الحذر، فولله لقد ستر حتی کانه قدر غفر ؛ هشدار هشدار! به خدا سوگند چنان پرده پوشی کرده که پنداری تو را بخشیده است. نهج البلاغه؛ حکمت 30:امیر المومنین علی علیه السلام
نظر سنجی

نظر شما در مورد طرح جدید و گرافیک واحه چیست؟؟

عالی
خوب
متوسط
ضعیف
مشاهده نتایج