چه بت هایی که نمی پرستیم !

شریک مخفی


بعضی ها فکر می کنند، مشرک کسی است که یک مجسمه ای را از سنگ و چوب در خانه بگذارد و روزی 5 وعده در مقابل آن خم و راست بشود و بعضی اوقات سال گاوی، گوساله ای چیزی را به پای آن قربانی نماید.


شریک مخفی

اینکه موجودی را مستقل از خداوند دارای وجود، قدرت و خاصیتی بدانیم، شرک محسوب می شود. بر این اساس، اعتقاد به اثر اسباب مستقل از اراده الهیه، از فقرات شرک محسوب می شود. این بدان معنی است که در مواجهه با علل و اسباب هرگز نباید از خاطر برد که اثر این ها در اثر اراده الهیه ایجاد شده و چنانچه اراده الهی بدان تعلق نگیرد، اثری  نداشته و منشاء اثر نخواهند بود. مانند آتشی که ابراهیم علی نبینا و آله و علیه السلام را در آن انداختند و از نظر مشرکان کار تمام شد ولی از منظر توحیدی آتش برد و سلام گشت و آیتی آشکار از قدرت الهی و حقانیت پیامبری الهی نمایان شد.

البته شرک خفی از فراگیر ترین انواع شرک است. این نوع شرک به درونی ترین لایه های اعتقادی فرد باز می گردد و در بسیاری از موارد، خود فرد گرفتار به این شعبه از شرک، از وجود آن آگاه نیست و جملاتی نظیر اول خدا بعد هم شما، اگر تو نباشی من میمیرم، همه چیزم را از فلانی دارم و ... از آن دست جملاتی هستند که نشانگر وجود شرک خفی در اعتقاد افراد بوده  و متاسفانه این ادبیات مشرکانه در فرهنگ زبانی جامعه بسیار رواج یافته است.

فرهنگ زبانی که نخستین آوردگاه توحید و شرک و حیات طیبه و خبیثه است و آنچه بر زبان جاری می شود به مرور در دل اثر می نماید. اصلا به همین دلیل در روایات معصومین علیهم السلام، تاکید بسزایی به اصلاح فرهنگ زبانی بر مبنای فرهنگ توحیدی شده است.

اما روی دیگر اثر گذاری فرهنگ زبانی مشرکانه علاوه بر تاثیر نامطلوب بر حیات جاوید انسان، در نحوه زندگی اجتماعی و دنیایی او بروز می نماید. آنجا که توجه به علل و اسباب در جامعه به قدری زیاد می شود که عملا خدا از یاد ها می رود و همه امید های جامعه به وسایل و ابزار ها معطوف می گردد. این نگرش مسری از زبان جامعه به قلب جامعه  رسوخ می کند و کم کم به صورت ناخودآگاه تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی را در بر می گیرد. از کارمندی که رئیسش را روزی رسان مطلق خود تلقی می کند و از هیچ چاپلوسی و تملقی برای پیشرفت کاری دریغ نمی کند، تا کاسبی که با نادیده گرفتن خدا می خواهد روزی اش را با کم فروشی، گرانفروشی یا غش در معامله افزون سازد تا بازیکن فوتبالی که جلوی چشم چند میلیون بیننده برای فریب داور و پیروزی تیمش خود را به دروغ به زمین می اندازد و نمی داند که شکست و پیروزی همه در دست خداست یا مقام مسئولی که پیشرفت کشور را دردست قدرت های خارجی و در همراهی با آن ها می بیند، همه و همه گرفتار نگاه مشرکانه در مسائل روز مره خود هستند.

در حقیقت اثر نامطلوب فردی و اجتماعی نگاه مشرکانه، خروج از بندگی خدای یکتا و ورود به بندگی های متعدد است. این نگاه خطرناک می تواند یک جامعه را به ورطه وابستگی مطلق و بردگی قدرت های طاغوتی و شیاطین جن و انس بکشاند و در جامعه امروز چه بسیارند موارد بردگی انسان در برابر انسان، انسان در برابر ماشین، انسان در برابر پول و انسان در برابر اعتباریات خود نهاده پوچ...

شاید به قدر کافی درباره درد و ابعاد گسترده و خطرناک آن که هم دنیا و هم آخرت انسان را به ورطه نابودی می کشاند، صحبت شده باشد؛ اما سوال اساسی این است که اکنون چه باید کرد؟

همانطور که گفته شد، در مورد جوامع موحد، شرک به صورت خفی و در بسیاری از موارد از فرهنگ زبانی مشرکانه( و غافلانه) آغاز می گردد. یعنی فرد در هنگام به کاربردن ادبیات مشرکانه ابدا متوجه و معتقد به شرک نبوده و نیست، لکن به حکم تاثیر و تکرار فرهنگ زبانی غلط بر رفتار و ملکات نفسانی، به مرور و به صورت ناخودآگاه، فرد دچار توهم استقلال برای خود و اسباب نسبت به ذات اقدس اله می گردد و این سر آغاز سقوط به دره گناه نابخشودنی شرک است.

شاید بهترین درمان و راهکاری که برای رفع این مشکل بتوان ارائه نمود، اصلاح فرهنگ زبانی مشرکانه از سنین کودکی و در آموزش های عمومی دوره ابتدایی و راهنمایی باشد، آنجا که بیشتر قسمت های اصلی بنای شخصیتی انسان در حال شکل گیری و استحکام است. به نظر می رسد، با یک رویکرد اصلاحی در محتواهای آموزشی این دوران و حفظ و استمرار آن در مراتب بالاتر تحصیلی بتوان تاثیر شایانی بر فرهنگ زبانی مشرکانه جاری در کشور گذارد  و البته این امر مستلزم ورود افراد آگاه  و دانشمند به عرصه تولید محتوای آموزشی و عزم جدی مسئولان آموزشی کشور، برای رفع این گناه کبیره فرهنگی در سطح جامعه است.


شرک خفی     اخلاقی     اسباب و علل     ملکات نفسانی                            
نام شما:


ایمیل شما:
نظر شما:



حدیث روز
الحذر الحذر، فولله لقد ستر حتی کانه قدر غفر ؛ هشدار هشدار! به خدا سوگند چنان پرده پوشی کرده که پنداری تو را بخشیده است. نهج البلاغه؛ حکمت 30:امیر المومنین علی علیه السلام
نظر سنجی

نظر شما در مورد طرح جدید و گرافیک واحه چیست؟؟

عالی
خوب
متوسط
ضعیف
مشاهده نتایج