Sun 18 Oct - 13:53 وهن مذهب به بهانه عزاداری

نو عزاداری

در پیاده روی اربعین سال 93 با یکی از طلبه های زیر مجموعه آقای شیرازی بحث کوتاهی داشتیم. درباره اینکه چطور مجوز عزاداری های جدید و بدون سابقه در سیره اهل بیت را به ایشان نسبت می دهند. در پاسخ به این سوال ایشان سخن تامل برانگیزی را ایراد فرمودند مبنی بر اینکه آقای شیرازی هر نوع عزاداری که به نوعی مواسات با امام حسین علیه السلام بوده و منجر به قتل نفس نشود را مجاز می دانند. آنجا بود که متوجه شدیم این عزیزان چه نگاه کوته و قشری به واقعه عاشورا دارند و نگران شدیم از برنامه های آتی آنان برای عزاداران حسینی که قطعا به قمه زدن و ترویج آن ختم نخواهد شد..

 

 

 

1- چرا عزاداری می کنیم؟
2- چرا برای اهل بیت علیه السلام عزاداری می کنیم؟
3- چگونه باید برای اهل البیت علیه السلام عزاداری بکنیم؟


1- مهر و محبت و عاطفه و خصوصیاتی ازاین قبیل در نوع حیوان ذاتی است،چه برسد به نوع انسان که اشرف مخلوقات است و متعاقب این خصوصیات وقتی انسان کسی یا چیزی را از دست می دهد بسته به میزان علاقه ای که به آن شی دارد در ازدست دادن آن ناراحت می شود و ...

 

2- موضوع عزاداری برای سیدالشهداعلیه السلام تا جایی که ما می دانیم به زمان هبوط حضرت آدم به این دنیا بر می گردد که خداوند عزوجل روضه حضرت سیدالشهداعلیه السلام را برای او خواند و همینطور این موضوع زنده بوده است مانند داستان روضه خواندن حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم برای حضرت زهرا سلام الله علیها(که در واقع یکی از اسناد روشن ما برای عزاداری سید الشهدا علیه السلام همین روایت است) و روضه ای که امام حسن علیه السلام برای امام حسین علیه السلام خواندند و....
همینطور دستورات و توصیه هایی که در مورد اقامه عزا برای سیدالشهداعلیه السلام بوده است که از آن بعنوان تعظیم شعائر یاد می شده است.


3- اینکه چگونه باید عزاداری بکنیم مهم ترین موضوع مورد بحث است.
در روایات و احادیث بیشتر مجالس بصورت مجالسی بوده که در بین ایرانیان به مجلس روضه معروف است.اصلا کلمه روضه و روضه خوانی مربوط به کتابی می شود که بنوعی ترجمه فارسی کتاب های مقتل سیدالشهدا علیه السلام بوده و نامش روضه بوده است.از احادیث و روایات این نوع عزاداری استنباط می شود.کمااینکه امیرالمومنین علیه السلام در دعای گهربار کمیل خود می فرمایند : وسلاحه البکاء.یعنی گریه را در واقع سلاح مومن معرفی میکند.
البته اقامه عزاداری سیدالشهدا علیه السلام به آن شیوه نماند و در طول تاریخ اضافات زیادی داشته است که باید این اضافات بررسی شوند وبا معیارهای درست اعتبار سنجی شوند.
اصل تعظیم شعائر جزو دین است و همینطور اقامه عزا برای اهل البیت سلام الله علیهم و خاصه سیدالشهدا علیه السلام توسط سفارش های امامان لازم می باشد مانند حدیث معروف که فرموده اند: در عزای ما عزادار باشید و در شادی ما شاد.
سبک و سیاق عزادای هر قوم و ملل مسلما متفاوت و است و هر قومیتی تعریفی از عزاداری دارند، برای مثال برخی لباس سیاه را نماد عزا می دارند و برخی سفید را.
ولی مسلم آنست که سیاق مجلس عزا،حزن و اندوه می باشد و شباهتی به شادی و مانند آن ندارد.


نکته مهم دیگر آنست: این مجلس عزا که توسط شیعیان برگزار می شود آیا فقط باید طبق میراث پدرانشان باشد یا چهارچوبی طبق موازین دینی برایش قرارداده شده است؟
خداوند عزوجل در آیه هفت سوره مبارکه رعد می فرماید:ولکل قوم هاد.هر قومی را هدایتگریست.
این مفهوم مفهومی جاریست و همیشگی؛یعنی در حال حاضر نیز مسلما هادی ای موجود است.
رسول الله صلی الله علیه و اله وسلم قبل از ترک این دنیا فرمودند : که من شما را ترک می کنم و دو میراث برای شما می گذارم کتاب الله و عترتی.
گویند شخصی(یاعده ای)جناب سلمان و امیرالمومنین را باهم دیدند درحالی که فقط یک رد پا برزمین بود و آن ردپای امیرالمومنین بود.
این روایت نیاز به گره گشایی ای طولانی دارد اما کوتاه جمله آنکه یعنی باید به این نقطه از درک برسیم که ولی خدا، حتی در قدم برداشتن و گذاشتن، بهترینی که مقبول حق است را در نظر میگیرد و آن نیز مایه تقرب او به خداست.
حال این سوال مطرح است که نو عزاداری هایی مانند قمه زنی، یا اشعار وهن آلود و مداحی های خارج ازعرف، کجای دین است؟چه درکی از دین می دهد؟ و چقدر مایه تقرب الی الله است؟


اخیرا مد شده است که آقایون مادح هر آنچه غلط و نادرست است را به نام زبان حال در مجلس عزای شیدالشهدا علیه السلام به خورد مردم می دهند.خداوند عزوجل در قرآن کریم سوره عبس ایه ۲۴ می فرماید:فلینظر الانسان الی طعامه.و خوب است که توجه کنید که طعام عقل از طریق گوش و چشم است که وارد می شود.
شاعری که در هنگام شعر سرایی به آیات قرآن و روایت توجه دارداشعارش انسان را بخدا و معارف دین نزدیکتر می کند یا شاعرانی که با توجه به سبک جدید فلان خواننده ایرانی و حتی بدتر خوانده های خارجی شعر می سرایند؟ آیا امکان دارد که از دست شیطان غذا بخوری و به خدا نزدیک شوی؟
آیا مداحی که در مجلس او تمام حواس باید به سبک های خواندن او باشد که از دست خارج نشود و در سینه زنی دچار مشکل نشویم مارا بخدا نزدیکتر می کند یا مجلسی که سبکی مشخص را می خواند با شعری پر محتوا که معارف قیام سیدالشهدا علیه السلام را دارد؟
مسلما تابحال در داخل هیئت ها و دسته های عزاداری خانم های بدحجاب که آرایش کرده اند و برای هیات آمدند را دیده اید،آیا علت آنرا می دانید؟ یا افرادی را که اهل نماز خواندن ویا ادا کردن حق نیستند را دیده اید؟

 

یکی از علت ها اینست که در آن هیات های عزاداری بجای آنکه منبری باشد و منبری ای صحبت کند،اشعاری بی محتوا به سبک خواننده های غربی و لس آنجلسی خوانده می شود و عوض آنکه مردم را بسمت امام حسین علیه السلام سوق بدهد به سمت شیطان رجیم سوق می دهند. تعجب نکنید؛خانمی که یک شب به هیات می آید و شب بعد بازهم آرایش کرده (بدون آنکه کمترین تردیدی درش ایجاد شده باشد که آیا آرایش کردن درست است یا خیر) به هیات می آید،آیا بسمت شیدالشهدا سوق پیدا کرده است؟
برخی از هیات ها منبر که ندارند هیچ، مادح آن اشعار بی محتوا که می خواند هیچ، سبک هایی میخوانند که دقیقا درچند روز قبل در آمریکا در مجالس رقص و شراب خوانده اند هیچ، اخیرا(منظورقریب به ده سال است)سبک و سیاق و نمای هیئت را مانند کنسرت های رقص و خوانندگی آمریکائیان و لس آنجلسیان کرده اند.برروی سن(همان جایگاهی که درجلو درست می شود) میاستند و مردم در مقابل دیگر صف نمی ایستند و همش درحال حرکت (یا بقول خودشان هروله کردن) هستند و برهنه و بالا پایین پریدن و رقص نور و... .هیچ کجایش نه به سیره رسول الله صلی الله و علیه واله وسلم میخورد،نه به سبک و سیاق عزاداری هایی که در ایران بوده است می خورد و نه به خود عزاداری و نه هیچ عالم با تقوایی آنرا تایید می کند.


این ها همان نوعزاداری هاست که فقط در حال حاضر یک عده قلیل از روحانیون هستند که با توجیهات مختلفی نظیر مواسات و تعظیم شعائر حسینی ... آن ها را تایید می نمایند. یکی از این آقایان که در ایران و شهر قم می باشد و مابقی این دارودسته در آغوش روباه پیر (انگلستان) منزل و بودجه وشبکه های تلویزیونی دارند و با اعاده این ادعا که باید هیات ها برای جوانان جذاب باشد ازین گونه اقدامات حمایت می کنند.

 

البته ناگفته نماند که جنابی که در قم ساکن هستند خود را از این مسائل مبرا می دانند ولیکن ایشان همان کسی هستند که در چند سال اخیر به صورت تمام قد به حمایت از قمه زنی و سایر بدعت گذاری ها در عزای امام حسین علیه السلام برخاسته اند.

 


 

حال نمیدانیم اینان در قیامت در محضر رسول الله صلی الله علیه واله وسلم در قبال این پرسش که طبق چه سندی و درکی از دین مجالس عزای سیدالشهدا علیه السلام را شبیه به کنسرت های لس آنجلسی کرده اند و کارهایی را ترویج می دهند که فقط نادان و جاهل بودن شیعیان را نشان می دهد، چه جوابی خواهند داشت؟
سخن آخر:چراغی که ایزد بر فروزد/ هر آنکس پف کند ریشش بسوزد
سوره مبارکه صف آیه هشت:یریدون لیطفئوانور الله بافواههم والله متم نوره و لو کره الکافرون.

نگارنده:ح.و