Sat 07 Mar - 18:01 چرا باید کالای داخلی مصرف کنیم؟

ساخت ایران

آیا می دانیم با مصرف یک کالای خارجی، یک فرصت شغلی را از پدران و برادرانمان دریغ کرده ایم؟ آیا می دانیم با مصرف یک کالای خارجی، کشور را به سوی مصرف گرایی و تنبلی اقتصادی سوق می دهیم؟

رونق تولید داخلی و اقبال به خرید کالای تولید داخل یک فرهنگ پسندیده در تمام جهان است. با نگاه به تاریخ نه چندان دور تمام کشورهای توسعه یافته و صنعتی، دوره ای را مشاهده می کنیم که یک همبستگی ملی برای پیشرفت همه جانبه شکل گرفته و این حرکت روبه جلو تا رسیدن آن کشور ها به قله های موفقیت مد نظر متوقف نشده است.

روند استقلال هند، علاوه برمبارزات نرم سیاسی، با یک حرکت انقلابی اقتصادی همراه بود. گاندی رهبر انقلاب هند، به درستی رمز وابستگی و فشار استعماری انگلیس را تحمیل مصرف گرایی و تبدیل هند به بازار مصرف کالاهای انگلیسی دیده و آن را هدف قرار داد و به جای لباس های دوخته انگلیسی پارچه دستباف خود را به تن کرد تا اهمیت استقلال اقتصادی را در فرآیند استقلال سیاسی نشان دهد.

در همین بحران های اقتصادی اخیر که در کشورهای اروپایی شکل گرفت، به شهادت نشریه بلومبرگ و طبق نظر سنجی های انجام شده، نیمی از افراد شرکت کننده در این نظر سنجی، راه حل برون رفت از مشکلات اقتصادی  و بیکاری را خرید کالای داخلی حتی به قیمت گران تر از تولیدات مشابه چینی و ...عنوان کرده بودند.

نمونه دیگری از این وفاق ملی برای رشد و توسعه را در ژاپن و آلمان بعد از جنگ می بینیم. دو کشوری که در جنگ جهانی دوم تقریبا به نابودی کشیده شده و تمام زیر ساخت های آن به تلی از خاکستر بدل گشته بود. اما مردم این دو کشور با اتحادی مثال زدنی، با اکتفا به غذای تولید داخل(برنج در ژاپن و سیب زمینی در آلمان) و تعصب در خرید کالای داخلی، شروع به بازسازی صنعت نابود شده خود نموده و ظرف مدت اندکی توانستند به رشد قابل توجهی دست یابند.

امروز اقتصاد ما در نقطه وابستگی صرف به کالای خارجی قرار ندارد و در بسیاری موارد تولیدات داخل با مشابه و در حد تولیدات خارجی در بازار وجود دارد. لوازم خانگی ایرانی، انواع محصولات بهداشتی، وسایل الکترونیکی، پوشاک و ... از جمله مواردی هستند که می توانند نیازهای ضروری خانواده ایرانی را در داخل پاسخگو باشند.

  • با خرید محصولات خارجی، اقتصاد به دست واردکنندگان رانتی و قاچاقچیانی که طبیعتا عوارض واردات پرداخت نکرده و کالای خود را به صورت غیر قانونی وارد کشور می نمایند، می افتد.
  • با خرید کالای خارجی، حاصل تلاش پدران و فرزندان ما به حاشیه بی اعتنایی رانده می شود.
  • با عدم حمایت از کالای تولید داخل انگیزه های افزایش کیفیت از بین می رود و نمی توان انتظار تولید کالای رقابتی از صنعت داخل داشت.
  • با خرید کالای خارجی، کشور فقیر تر و نیازمند تر می شود.
  • خرید کالای خارجی عادت بچه پولدار های نفتی است؛ یعنی ملتی که حال ندارد نیاز خودش را خودش تامین کند و از پول نفت مایحتاج خود را تهیه می نماید، مثل بچه پولداری است که حال ندارد کار کند و از پول پدرش ارتزاق می نماید.
  • خرید کالای خارجی پاسخی به این سوال است که چرا ما با این همه منابع به یک کشور صنعتی تبدیل نمی شویم؟
  • خرید کالای خارجی، ترویج خام فروشی است.
  • خرید کالای خارجی، کشتن خلاقیت فرزندانمان است.
  • خرید کالای خارجی یعنی بیکاری
  • خرید کالای خارجی یعنی تسلط بیگانگان

ما هم قبول داریم که در برخی مواقع کالای داخلی کیفیت نازلی نسبت به کالای خارجی مشابه دارد، یا قیمت آن بالاتر از نمونه های چینی یا ترک یا ... است؛ ما هم می پذیریم که در برخی صنایع مانند خودرو سال هاست حقوق مصرف کننده نادیده گرفته می شود؛ اما گوشه ای از تمام این اشکالات به نبودن همین وفاق ملی در مصرف کالای داخلی است. اگر این وفاق شکل بگیرد و به یک فرهنگ عمومی و افتخار ملی تبدیل شود آنوقت حمایت از چنین مصرف کننده ای دیگر در حد شعار باقی نمی ماند و مطالبه کیفیت مطلوب البته با لحاظ نمودن شرایط واقعی به مرور زمان پیشرفت صنعت را نیز به دنبال خواهد داشت.

از نگاه دیگر، مصرف کالای داخلی یک عمل میهن پرستانه است که باید به عنوان افتخار هر ایرانی تلقی شود. شاید وقت آن رسیده باشد تا به جای افتخار صرف به گذشته ها، به آینده روشن  و پر امید پیش رویمان نیز افتخار کنیم.

در پایان از خوانندگان گرامی خواهشمندیم؛ با ارائه نظرات و تجربیات خود در خصوص مصرف کالای داخلی، در ترویج کالای داخلی و کامل تر شدن مطلب فوق همیاری نمایند.